Petr Paulczyňski: homepage

O budoucnosti Brna

Další článek v seriálu MFD napsal Robert Kotzian. Zde je plný text, protože do novin ho napsal asi moc dlouhý, tak prý mu ho zkrátili.

Brno pro život jaký je

Jaké by Brno mělo být v horizontu, řekněme, 20 let? Také tehdy budeme chtít, aby se v Brně dobře bydlelo, dobře podnikalo, tedy byla práce, a byla zde dobrá nabídka příležitostí pro volný čas. Město formátu Brna je samozřejmě pojem s mnohem pestřejším obsahem. Avšak na těchto funkcích města bude život Brňanů stát asi vždy.
Smysl městu dávají lidé a ti chtějí kvalitně bydlet. Kvalitní bydlení je široký pojem, ale na některých podmínkách se jistě shodneme. Dobré dopravní napojení, dostupné služby, klidná lokalita a dostatek zeleně. Kombinovat všechny podmínky tam, kde se bydlí, není vždy jednoduché.
Města odjakživa vznikala na křižovatkách obchodních cest. Také dnes je Brno pro řadu lidí místem podnikání a práce. Ať se nám to líbí nebo ne, podnikání je základní městotvorný faktor, obchod nevyjímaje. Přestože je podnikání soukromou záležitostí, bez činnosti města se neobejde.
Město plní také řadu funkcí, které nejsou na první pohled patrné. Například odborně vedené územní plánování. V dlouhodobém výhledu není lhostejné, kde se jaké aktivity budou rozvíjet, kudy povedou hlavní dopravní tepny, kde budeme bydlet, kde se rekreovat, kde má zůstat zeleň apod. V tomto ohledu má Brno dobrou tradici.
Podmínkou kvalitního rozvoje města je dopravní infrastruktura. Silniční, MHD, železniční i letecká. Doprava není cílem sama o sobě, její funkcí je propojovat a tím umožňovat další funkce města. Dokončení velkého městského okruhu, kvalitní napojení na nadregionální silniční tahy i transevropské železniční tratě, únosné a smysluplné vedení tranzitní dopravy jsou zásadní úkoly pro celé generace vedení města. Silniční dopravu lze populisticky shazovat, avšak její role je nezastupitelná. Po letech pečlivé práce má město klíčové dopravní stavby dobře a ohleduplně naplánovány, včetně R43. Má-li Brno obstát, mělo by klíčové dopravní stavby jednu po druhé uskutečňovat a co nejdříve uzavřít prstenec velkého městského okruhu.
Zásadní význam má pro Brno dokončení železničního uzlu s nádražím v nové poloze. Ti, kdo si jej před volbami brali jako politické rukojmí, ignorují vícekrát prověřená stanoviska odborníků. A jak se nakonec ukazuje, chybí jim i kuráž si v pravé chvíli dupnout.
Málo viditelnou, ale nesmírně podstatnou funkcí města jsou údržba a rozvoj tzv. technických sítí. Kanalizace, vodovodní řad, rozvod tepla, veřejné osvětlení aj. Zanedbávání jejich rozvoje by bylo časovanou bombou. Často si ani neuvědomujeme, jak ohromným civilizačním výdobytkem je třeba pitná voda v kohoutku každé domácnosti. Právě nedostatky v kvalitě, kapacitě a rozsahu technických sítí často ztěžují rozvoj lokalit pro bydlení i podnikání. Brno budoucnosti je Brno dobře propojené nejen dopravními cestami, ale i technickými sítěmi.
Závažnou výzvou pro město je tzv. suburbanizace – odliv obyvatelstva z města do okolních obcí. Brno má necelých 400 tisíc obyvatel. Nicméně každý den se v něm pohybují desítky tisíc lidí navíc. Lidé odcházejí bydlet za hranice města, avšak své aktivity nadále provozují na jeho území. To má závažné dopady. Je životním zájmem Brna tento proces zvrátit. Řešení není vůbec jednoduché. Mimo jiné je třeba systematicky rozšiřovat nabídku území pro výstavbu klidného, kvalitního a dostupného bydlení.
Ohromný potenciál Brna spočívá v 70 tisících studentů zdejších vysokých škol. Dělejme vše proto, aby si co nejvíce z nich, kteří nejsou brněnští, vybralo po dostudování jako své pracoviště i bydliště naše město. K tomu je nezbytné, aby zde nacházeli odpovídající uplatnění. To souvisí s atraktivitou města pro firmy nabízející kvalifikovaná pracovní místa. Podmínkou je kvalitní urbanizace města, těsná spolupráce s univerzitami, ale také silná role Brna v rámci regionu, státu a celého středoevropského prostoru. Přál bych si, aby se Brno jednou přehouplo přes magickou hranici 400 tisíc obyvatel.
Město potřebuje rozvoj, který bude využívat nových ploch i vnitřních rezerv. Rozvoj, který bude rozumně vážit mezi pulzujícím městem a životním prostředím. Abychom jednou neměli město bez přírody nebo přírodu bez lidí. Brno musí jako magnet přitahovat aktivní lidi všech profesí ze všech koutů – podnikatele, vědce, sportovce, umělce, …
Nemám rád blouznivé příznivce nulových variant ani rozmáchlé budovatelské vizionáře. Ti první se často za ochranu životního prostředí pouze schovávají a nakonec nenabízejí nic, než zastavení projektů. Město je však určeno pro život. Ne pro život v zelené kráse, kde není „do čeho píchnout“, ale pro plnohodnotný život každého z nás takový, jaký je. Pro život lidí, co stojí nohama na zemi.
Robert Kotzian,
starosta městské části Brno-Bohunice (ODS)


zpět | tisk | poslat odkaz
Ohodnotit: 1 | 2 | 3 | 4 | 5, hodnoceno: 3127x, známka: 2.8
Kategorie: Nalezeno v tisku
online: 31
návštěv:

Locations of visitors to this page blog.idnes.cz
odkazy
Václav Klaus
eStat.cz
Město Brno
Moderní Brno
   ODS
   ODS Brno
   
   
   
   
odjinud aktuálně

TOPlist